Nederlands Minecraft Forum

Minecraft => Tutorials => Topic gestart door: ShelLuser op 02 juli 2018, 23:48:12

Titel: Van start met 1.13 Aquatic.
Bericht door: ShelLuser op 02 juli 2018, 23:48:12
Note: Ik mag dan een newbie op het forum zijn, ik ben alles behalve een newbie op Minecraft gebied :o  Denk meldt het even ^_^

(https://puu.sh/APOv8/0a829ebef8.png)

Ten tijden van schrijven zitten we in de fase van pre-release 5 wat zoveel wil zeggen dat Mojang geen nieuwe features meer toe gaat voegen (denken we), dat er geen spraakmakende aanpassingen meer worden gedaan maar dat het nu enkel nog maar gaat om voutjes uit het spel te halen.

Uitzonderingen bevestigen de regel vaak zoals gewoonlijk en dus hebben we inmiddels al de "verdwijning" en magistrale terugkeer van de "bark blocks" gezien (wat nu gewoon "wood" heet), hebben we de toevoeging van een aantal erg mooie stukjes muziek kunnen horen (voornamelijk ambience onder water) en heeft pre5 een hele zooi namen aangepast om e.e.a. nog makkelijker (of moeilijker) te maken, net zoals je er naar wilt kijken ;)

Allemaal leuk en aardig maar daar gaan we het hier niet specifiek over hebben: hoe een goeie start te maken met 1.13 Aquatic? Niet zozeer als speler (start een nieuwe wereld, en ga lekker te keer :P) maar als admin.

1 - Maak een (lege) datapack

Zelfs als je niet zo'n held bent met commando's e.d. dan raad ik je nog altijd met klem aan om een lege datapack op te zetten. Dit kan je in de loop der tijd gigantisch helpen, en het is niet eens zo erg moeilijk.

Waarom? Simpel! Heb je wel eens met een structure block gezooid? Nee? Nou, misschien dat ik daar ooit nog wel eens een guide van maak, maar in het kort: daarmee kan je bouwsels opslaan & weer inladen (met een limiet: 35x35x35). Maar als je een bouwsel van Internet download, waar moet je dat eigenlijk kwijt? Wel.. In 1.13 stop je dat in een datapack.

(klinkt 35x35x35 veel te klein? Is dit een volstrekt waardeloze feature want MCEdit of Schematica kan veel grotere builds aan? Wel... Ik heb eens (zonder dollen!) een build van 340 x 50 x 200 (ongeveer) opgeslagen met niks anders dan structure blocks. Met de nadruk op blockS, da's de truuk ;) D'r kan meer dan je misschien denkt hier...)

Maar d'r zijn veel meer redenen. 1.13 geeft ons eigen advancements ("medailles"?), functies, eigen loot tables, eigen recepten voor craften of smelten, en natuurlijk de structures en tags. Enige wat je nodig hebt... je raad het waarschijnlijk al: een datapack.

Dus hoe doen we dit?  Wel.. easy. Het aardige is dat Mojang wel degelijk heeft nagedacht hoe ze dit het beste op kunnen zetten en dus heb je voor een makkelijke start enkel maar een directory structuur nodig. En een klein bestandje.

Zoek de folder ("directory") "datapacks" op. Maak hier een nieuwe folder waarin je je datapack gaat bouwen. In mijn voorbeeld noem ik 'm "catslair". In deze folder heb je een zogenaamd metafile nodig zodat Minecraft doorheeft dat dit een echt datapack is. Relatief eenvoudig. Maak een tekstbestand aan en zet hier het volgende in:
{
  "pack":{
    "pack_format": 1,
    "description": "A collection of stuff for snapshot testing"
  }
}
Simpel, toch?

Sla dit op en geef het dan de naam: pack.mcmeta.

Dan een nieuwe folder en die moet "data" heten. Verplicht.

Vervolgens weer een folder, en dit is een belangrijke: dit wordt de zogenaamde "namespace". Alles in Minecraft heeft een namespace. Stel ik geef mijzelf een kist: /give @p minecraft:chest. Het 'minecraft' deel is de 'namespace'.

Nou wil ik die kist vullen met willekeurige zooi zonder dat ik het risico wil lopen iemand extra voordeel te geven. Hoe? Loot tables => /data merge block x y z {LootTable:"minecraft:chests/desert_pyramid"}. Even tussendoor: x, y en z moeten vervangen worden door de coördinaten van de chest. Meestal is dat gewoon een kwestie van naar de chest kijken en op tab drukken.

Het resultaat?  Kijk & huiver:

(https://puu.sh/APPQX/3e6768941f.png)

Waarom al die extra ophef?  Simpel: in alle commandos hierboven is "minecraft" een zogenaamde namespace. En dat is precies wat we nu moeten bepalen. Als ik mijn eigen loottable wil maken en ik gebruik mijn favoriete opzet dan wordt dat 'catslair'. Dus in een commando als hierboven zou dat dus: /date merge block x y z {LootTable:"catslair:kistjes/schat1"} kunnen worden.

Dus, even opsommen. We hebben nu het volgende gemaakt: datapacks\catslair\data\catslair. En in de eerste 'catslair' folder hebben we dat file van hierboven gezet.

Nou wordt het tijd voor de echt opmaak. Maak nu de volgende folders binnen de laatste catslair folder aan:

Ik volg nog wel even op met een diagrammetje, maar voor nu hier even een idee zoals het er op mijn FreeBSD server uitziet:

(https://puu.sh/APQei/7c71355e2a.png)

En uiteraard: vervang 'catslair' even door iets wat je zelf het liefste gebruikt.

Als je dit hele spul hebt opgezet terwijl Minecraft nog liep: /reload. Anders wordt het nu tijd om de zaak te starten en eens te controleren met: /datapacks list. Je moet nu je eigen naam er tussen zien staan ("[file/catslair]") en dat wil zeggen dat je "datapack ready" bent  8)

Maar wat schieten we hier nou mee op?

Simpel.. Als je ooit eens met functies gaat zooien (en geloof me: als je met commando's en commandblocks gaat zooien dan is dat slechts een kwestie van tijd) dan heb je nu een plek om die neer te zetten. Wil je het zo maken dat spelers zelf een spawnegg kunnen craften? Misschien wel door een specifiek object (zoals een veer) met 8 kippeneieren te omringen. Wel: hier kan je je recipes kwijt.

Enzovoorts.

2 - Debug stick = super handig

Het lijkt misschien maar een ordinaire enchanted stokje wat je mogelijk enkel ergens figuratief voor kunt steken, maar je kan hier zo veel meer mee doen. /give @p minecraft:debug_stick.

Ik maak heel veel gebruik van de "toolbar" functies voor mijn creative modus en de debug stick is daar al een standaard onderdeel van. Net als een command block, structure block, structure void, barrier en de spawner.

Als admin / bouwer is dit handig omdat je een heleboel blocks kunt beïnvloeden. Voorbeeld: plaats een kist en plaats daarnaast een "iron bar" ("minecraft:iron_bars"). Sluit niet op elkaar aan denk ik zo?  Pak je debug stick en klik 'links' op de 'iron bars' en net zolang totdat je de richting van de kist ziet. Klink dan rechts. En hoppa: ineens sluit het allemaal netjes aan.

Dat zijn van die kleine dingen die soms net even dat kleine verschil kunnen maken.

3 - Laat commando suggesties aan staan

Options => Chat settings => Command suggestions.

Als je de nieuwe commando interpretor zat wordt dan kan het verleidelijk zijn om de hele zooi uit te zetten zodat je min of meer dezelfde interface als 1.12 hebt. Totdat je op <tab> drukt natuurlijk. Ieder voor zich, sure, maar mijn tip: niet doen. Het mag even wennen zijn om continue een pop-up te krijgen in je scherm zodra je / indrukt, maar het voordeel is wel dat je hiermee direct toegang krijgt tot nagenoeg alle commandos die er zijn.

En dat is soms razend makkelijk. Helemaal als je nog stevig om moet schakelen tussen 1.12 & 1.13.

4 - F3-c

Herken je dit?

"Zeg, kan je even komen kijken?"
"Sure, wacht maar even!" => /tp <name of player>
<je helpt de speler>

Leuk, waar was je ook alweer precies bezig? Nee: niet waarmee, waar? Je kan niet zomaar even "terug" teleporten.

Alleen in 1.13 dus wel :)  Druk voor je vertrekt even op: F3-c. Let op: niet te lang ingedrukt houden want anders gaat het spel letterlijk b00m. Ga dan even naar de locatie waar je hulp wordt gevraagd en wanneer je klaar bent druk je even op 't' (chat scherm openen). control-v om je clipboard te pasten en voila: een teleport commando die je precies naar je vorige locatie terug brengt.

5 - Je kan jezelf naar andere dimensies verplaatsen

Je bent in de overworld en iemand vraagt je om even naar the End te komen. Dat kan soms even lastig zijn. Ik weet: er zijn een hoop plugins die dit al op kunnen lossen. Doet er nu even niet toe.

Dus, hoe pakken we dit aan? Eerste voordeel is dat je tegenwoordig in 1.13 tussen dimensies kan teleporten. Dus is een speler in 'The End' dan kan je met een gewoon /tp commando even "dimensie hoppen".

Maar wat echt interessant kan gaan worden is dit: /execute in the_end run tp @s 0 80 0. Wat dit doet?  Simpel: het teleporteert @s (= diegene die het commando uitvoert, jij dus!) naar 0, 80, 0 in 'The End'. Zeg ook even gedag tegen de Enderdraak, vind ie vast fijn ::)

Ik weet het, ik weet het: "Maar Shell, dat hebben we toch helemaal niet nodig! Mojang loopt gewoon hartstikke achter hier, wij kunnen al LANG tussen dimensies teleporten met onze mods".

(terwijl ik in 'End' aan het zooien ben):
<AyanamiKun> crud, is raining, cant u fix that? kinda forgot my bed
<ShelLuser> Sure thing, sec!

(in het kort: mij wordt gevraagd of ik wat aan de regen kan doen. Maar ik zit in 'The End' en ik kan je een ding verzekeren: /weather heeft daar bar weinig effect). Dus wat nu?

Simpel!  Dat /execute commando is niet alleen voor teleports!

/execute in overworld run weather clear 5000

En je users zijn je eeuwig dankbaar. Nou ja...  in ieder geval tot de volgende stortbui :D

En daar heeft u het.

Een paar korte tips om lekker van start te gaan met 1.13.