Nederlands Minecraft Forum

Technologie => Software => Topic gestart door: ezra3131 op 06 december 2014, 19:23:20

Titel: [tut]vfx met blender - camera tracking
Bericht door: ezra3131 op 06 december 2014, 19:23:20
Deze tutorial gaat over camera tracking met blender.
Camera tracking gebruik je om in een video niet bestaande dingen te plaatsen, rekening houdend met het perspectief van de video.
Dit wil in principe zeggen dat je virtuele 3d objecten in een video plaatst.
Kort gezegd, dit dus:


Om te beginnen heb je 2 dingen nodig:

Start blender op, je krijgt nu dit scherm:
(https://snapr.pw/i/bc4493daa3.png)

Klik vervolgens ergens naast dat zwarte schermpje in het midden, je krijgt nu dit:
(https://snapr.pw/i/14fc3c1a79.png)
Ingewikkeld? Geen nood, het wordt straks hopelijk wat duidelijker.

Ergens linksonderin zie je een knopje staan met een kubus erop, klik daarop en klik op "movie clip editor"
Dit scherm komt tevoorschijn:
(https://snapr.pw/i/17268455dd.png)

Klik nu op "open", en selecteer de video die je wilt bewerken.
(https://snapr.pw/i/f351dffd75.png)
(https://snapr.pw/i/fc3994a1e4.png)

Je krijgt nu dit:
(https://snapr.pw/i/fbed8662b0.png)
(alvast excuses voor de slechte kwaliteit van het voorbeeldfilmpje, dat komt ervan als je geen goede camera hebt..)


Alles staat nu klaar, maar wat is camera tracking nu eigenlijk?
Camera tracking is een manier om je 3d scene in blender synchroon te laten lopen aan de beweging van de camera in de video.
Wat je wil bereiken is dat de camera in blender precies dezelfde bewegingen maakt als de camera in de video. De manier waarop je dit nu eigenlijk doet,
is door overal in de video "markers" te plaatsen. Deze markers plaats je ergens op een duidelijk te herkennen plek,
en wanneer de video beweegt bewegen de markers mee, waardoor ze steeds op hetzelfde stukje in de video blijven staan.
De balk die je links ziet staan is nu van belang.
(https://snapr.pw/i/d32617a679.png)
Even een uitleg van wat belangrijke opties:
Pattern size bepaald de uiteindelijk grootte van de markers, dit is de grootte van het gebied dat de marker steeds vergelijkt met het vorige frame,
om dezelfde plek terug te kunnen vinden.
Search size is het zoekgebied van de marker, binnen dit gebied gaat hij proberen de plek terug te vinden. Wanneer je video erg beweegt, moet je deze groter maken.
Motion bepaald de manier waarop de marker van vorm kan veranderen. Standaard staat deze optie op "loc", niet veranderen dus, waardoor de marker altijd vierkant blijft.
Wanneer het gebied waar de marker op staat erg vervormt, kun je deze optie beter op "affine" zetten.
De instellingen die ik hier gebruik zijn pattern size 40, search size 80, en motion affine.
Let er op dat je deze opties moet veranderen voordat je een marker plaatst.


Maar nu het echte tracking.
Voordat je hiermee begint, is het belangrijk te zorgen dat die groene balk in de timeline aan het begin staat.
(https://snapr.pw/i/b914ed8642.png)

Zoek nu een duidelijk te herkennen punt in de video met veel contrast, en ctrl-klik daar op.
(ik gebruik hiervoor de uiterst handige kruisingen tussen de voegen van de tegels)
(let op! deze footage is eigenlijk niet geschikt voor tracking. Om een scene goed te kunnen tracken, is het belangrijk dat niet al je punten op een vlak liggen!)
Doe dit vervolgens voor nog tenminste 7 meer punten, maar liefst nog meer.
(https://snapr.pw/i/40a76bb2e2.png)
Druk vervolgens twee keer op "A" om alle markers te selecteren.
(https://snapr.pw/i/6a25461e61.png)

Klik hierna in de "track" tab (links) op de knop die het meest op een play knop lijkt, met de driehoek naar rechts gericht.
(https://snapr.pw/i/b4d4d34109.png)

(https://snapr.pw/i/39f2142dfb.png)
(dit ding dus)


Blender gaat nu alle punten tracken, zodra hij klaar is ziet het er ongeveer zo uit:
(https://snapr.pw/i/7360926f43.png)
Niet alle markers heeft blender kunnen volgen, de rode is hij kwijtgeraakt, hiervoor is het belangrijk veel markers te hebben.

Nu moet je achter de eigenschappen van je camera zien te komen, wanneer je in de balk rechts de "camera" en "lens" tabs opent, zul je hier de sensor width en focal length
van je camera in moeten voeren.
(https://snapr.pw/i/84cb044d3c.png)

Ik ben er achter gekomen dat ik bij mijn camera alleen de focal length hoef te veranderen naar 25 mm.
(https://snapr.pw/i/edab3d106c.png)

Ga vervolgens helemaal links naar de "solve" tab, en klik op de enorme "solve camera motion" knop.
(https://snapr.pw/i/ace9aea883.png)
Ergens onderin staat "solve error: ".
Dit is de gemiddelde afwijking van je tracking points bij het tracken, hoe kleiner dit getal, hoe beter.
(voor degenen die het willen weten, het is de gemiddelde afwijking in pixels, 0.28 is erg goed)

Nu gaan de scene reconstrueren.
Klik bij de "scene setup" tab op "set as background" en "setup tracking scene"
(https://snapr.pw/i/8b06c55ced.png)

selecteer vervolgens 3 trackers, en klik in de orientation tab op "floor"
(https://snapr.pw/i/fb874e6962.png)

Klik nu linksonder op dit knopje en klik op "3d view" om naar de 3d view te gaan.
(https://snapr.pw/i/062687599a.png)

Je ziet nu dit:
(https://snapr.pw/i/2a268a6c02.png)

In principe ben je nu klaar.
Doe wat je wilt doen, en render het.

Als je niet weet hoe je moet renderen,
zorg ervoor dat de instellingen rechts er ongeveer zo uitzien:
(https://snapr.pw/i/19af4e710c.png)
En klik op "animation"
(https://snapr.pw/i/6b99716af7.png)

Je video is nu af, en zou er ongeveer zo uit moeten zien:

Gefeliciteerd. Je weet nu wat de basis is van 90% van alle visuele effecten in films.

Deze tutorial is mede mogelijk gemaakt door snapr (http://www.snapr.pw).
Titel: Re: [tut]vfx met blender - camera tracking
Bericht door: Dan2You op 06 december 2014, 19:47:37
Gaaf. Er zijn denk zat mensen die dit goed kunnen gebruiken.
Titel: Re: [tut]vfx met blender - camera tracking
Bericht door: Frankey op 06 december 2014, 23:27:15
Mooie en vooral duidelijke tutorial!
Titel: Re: [tut]vfx met blender - camera tracking
Bericht door: _Marco_ op 07 december 2014, 08:04:05
Goede uitleg! Lijkt me best wel leuk om te doen dus ik ga het wel een keer proberen.
Titel: Re: [tut]vfx met blender - camera tracking
Bericht door: ezra3131 op 08 december 2014, 17:50:11
Poll toegevoegd in verband met eventuele toekomstige tutorials.
Titel: Re: [tut]vfx met blender - camera tracking
Bericht door: ezra3131 op 13 december 2014, 23:16:02
Voorbeeld video veranderd naar iets interessanters dan een halve kubus.
Titel: Re: [tut]vfx met blender - camera tracking
Bericht door: NightDuty op 13 december 2014, 23:45:12
Deze video past bij dit topic :)

https://www.youtube.com/watch?v=CVPcT0dJmoY
Titel: Re: [tut]vfx met blender - camera tracking
Bericht door: ezra3131 op 14 december 2014, 09:03:57
Deze video past bij dit topic :)
https://www.youtube.com/watch?v=CVPcT0dJmoY
Klopt aardig, alleen is die tutorial een beetje outdated. Het werkt wel, maar het kan veel makkelijker.

Andrew Price is vaak de eerste die nieuwe functies van blender probeert, en daar dan tutorials over maakt. Dat doet hij vrij aardig, maar aangezien zijn enige bron is wat hij zelf geprobeerd heeft, kan het wel eens makkelijker.
Titel: Re: [tut]vfx met blender - camera tracking
Bericht door: ezra3131 op 04 januari 2015, 21:33:33
Poll lijkt me duidelijk, voorlopig geen nieuwe tutorial.
Titel: Re: [tut]vfx met blender - camera tracking
Bericht door: mohaimen op 05 januari 2015, 12:41:12
Ik zou wel meer willen!
Dit vind ik echt erg interessant!
Titel: Re: [tut]vfx met blender - camera tracking
Bericht door: ezra3131 op 04 juni 2015, 17:28:56
Nog even een toevoeging: deze techniek werkt ook voor minecraft footage. Het is namelijk nu mogelijk om in plaats van handmatig de focal length in te voeren, deze door blender te laten bepalen.
Hiervoor moet je bij deze opties bij refine in plaats van "nothing", "focal length" selecteren.
(https://snapr.pw/i/ace9aea883.png)
Jammer genoeg is het perspectief van minecraft zeer vreemd, dus kunnen beelden met te veel beweging er raar uit gaan zien.
Titel: Re: [tut]vfx met blender - camera tracking
Bericht door: ezra3131 op 26 april 2016, 19:34:33
Ik zit er over te denken om een tutorial te maken over hoe je renders kunt maken van je minecraft bouwwerken als een pro, of bijvoorbeeld hoe je een logo uit een .svg bestand kunt veranderen in een 3D logo. Is er iemand die daar interesse in heeft?